Leidinggeven tijdens Corona

Als leidinggevende zit je momenteel wellicht sterk in een gevende positie: mee zorg dragen voor de verpleegkundigen, begeleiders, zorgkundigen, … die instaan voor de hulpverlening in deze speciale tijden. Of voor leerkrachten die hun opdracht in deze omstandigheden goed willen uitvoeren. Terwijl je zelf natuurlijk ook niet vrij bent van zorgen: je moet je reppen, ervaart moeilijkheden om je tijd goed te verdelen, bent bezorgd om jouw eigen gezondheid en die van jouw dierbaren, enz. 

“Het is een open deur intrappen: waar mensen nood aan hebben ten tijde van crisis is veiligheid en zekerheid. Niet zozeer het harde en vele werken weegt uiteindelijk door (al is het zeker niet te onderschatten!), in de eerste plaats nemen gedachten en emoties nu de bovenhand. Als organisatie/leidinggevende kan je hier een groot verschil in maken.”  



Waar schenk je best het meeste aandacht aan op dit moment? 
1) context, kadering en informatie bieden; 
2) managen van emoties en voeling houden met medewerkers. 

Om context, kadering en informatie te bieden is het belangrijk dat je als organisatie vaak communiceert:  

·        je vormt een buffer tussen echt en fake nieuws, en selecteert het nieuws dat voor jullie relevant is.  

·        ga er niet vanuit dat mensen je boodschap na 1 keer volledig begrepen hebben (het irrationele durft al eens in de weg te komen zitten wanneer er info gedeeld wordt) Communiceer dezelfde boodschap verschillende keren en op verschillende manieren.

·        Maakten jullie een plan? Vertaal dat dan door tot het meest concrete. 

·        Zorg voor ruimte om vragen te stellen. Heb je niet meteen een antwoord op een vraag, kom er dan later op terug. En zorg ervoor dat dit ook effectief gebeurt. Dit creëert vertrouwen en rust bij medewerkers.  

Als een organisatie onder druk staat dan zijn er veel meer complexe emoties. Die moeten op de ene of andere manier een kanaal vinden anders zullen ze op de efficiëntie en de effectiviteit van medewerkers en teams beginnen wegen. 

Als je met een groep mensen onzeker, onvoorspelbaar en complex terrein betreedt, dan is het handig om op regelmatige tijdstippen de koppen bij elkaar te steken, desnoods rondom een bierbak zoals Philippe Bailleur dat schrijft. Door omstandigheden kan dit nu niet fysiek. De kans is dus groot dat het daarom niet gebeurt terwijl de nood bij medewerkers net nu bijzonder groot is. (dit geldt dus ook voor de medewerkers die niet zorgen maar thuis werken) 

En hoe kan je dit concreet opnemen? 

·        Plan een regelmatige (virtuele) sessie afgestemd op het ritme van de situatie waar jouw team of organisatie in zit. (denk bijvoorbeeld aan Skype, Zoom, Microsoft Teams, Messenger, Whatsapp, …) 

·        Geef de voorkeur aan kleine groepjes anders kan je niet meer doen dan info delen. 

·        Start met een ‘check-in’ waardoor mensen uitgenodigd worden om te delen hoe het met hen gaat. Zorg dat je mensen kunt zien, horen is vaak onvoldoende. Haal tijdens de check-in vragen op die spelen zodat je er kan op in pikken. 

·        Sluit de sessie terug af en check met wie je eventueel verder contact moet houden. Als je iets opmerkt bij één van je medewerkers, dan hoef je daar niet persé iets mee te doen tijdens het collectieve overlegmoment. Je kan de draad daarna op pakken. Angst, ongerustheid, verdriet, … zijn vaak emoties waar schaamte rond zit en zich niet echt tonen in een groep.  

En toch moeten die emoties en mogelijks persoonlijke bekommernissen gekanaliseerd geraken want na dat moment – zeker bij thuiswerkers – kan iemand terug beginnen piekeren en/of wegzakken in isolement. Vergeet niet dat het voor veel mensen nieuw is om van thuis uit te werken … 

De hoeveelheid werk kan overweldigend zijn, waardoor je met z’n allen blijft gaan als een banaan, met alle gevolgen van dien. Zoek samen naar manieren om ontspanning en luchtigheid in de routines te brengen. Is het humor inbrengen? Of een onnozel dansje of muziekje? Iedereen 5 minuten tijd geven om buiten te gaan wandelen? Elkaar trakteren op je favoriete snoepjes? Is het iets samen, of eerder iets individueel? Wat is er mogelijk voor jullie en waar hebben jullie nood aan? 
 
Zelfzorg: in een crisissituatie is het een beetje zoals in een vliegtuig. Je doet eerst bij jezelf het luchtmasker aan en dan pas ga je anderen helpen. Als jij diegene bent die nu de rots in de branding moet zijn, is het noodzakelijk te zorgen dat je zelf stevig staat.  


 

Vanuit Team Talent & Organisatie kunnen we een klankbord voorzien: 

·        wil je aan de slag met bovenstaande ideeën maar weet je niet hoe te beginnen? 

·        angst zorgt vaak voor tunnelvisie: zie je momenteel alleen/vooral wat mis zou kunnen gaan? 

·        voel je je machteloos bij het zien hoe de middelen schaarser worden en de druk hoger? 

Misschien kunnen we niets concreet aan de situatie veranderen, als klankbord kunnen we er wel voor zorgen dat jij misschien anders met de situatie kan omgaan waardoor ze minder zwaar weegt of waardoor je opnieuw perspectief vindt.  
[we baseerden ons op een artikel van Philippe Bailleur. Lees het volledige artikel op LinkedIn via: https://www.linkedin.com/pulse/tijd-voor-bierbak-sessies-philippe-bailleur/
 
De consultants van Talent & Organisatie staan tot jullie beschikking!  
Zij werken momenteel van thuis uit en zijn te bereiken via onderstaande gegevens. Dat kan ook via een videochatten – mocht je daar graag méér over weten: bel of mail ze! 

·        Brecht De Schepper – GSM 0486/90 52 62 – brecht.deschepper@tabor.be

·        Eva Lemay – GSM 0472/33 67 30 – eva.lemay@tabor.be

·        Lieve Peeters – GSM 0497/97 68 66 – lieve.peeters@tabor.be

·        Lieve Proost – GSM 0487/64 01 10 – lieve.proost@tabor.be

·        Melissa Plasschaert – GSM 0478/66 43 21 – melissa.plasschaert@tabor.be

·        Tom Demeulenaere – GSM 0473/41 58 53 – tom.demeulenaere@tabor.be