CEO²: versterken van leiderschap bij beleidsteams in scholen

Directieteams in onderwijs versterken én verbinden. Dat was het doel van het project 'veerkrachtig leiderschap in onderwijs’, een samenwerking met Arteveldehogeschool en de Taborgroep, met steun van de Vlaamse overheid. Gedurende twee jaar volgden zo’n 70 directies en beleidsmedewerkers het traject waarbij ze in vertrouwen struikelblokken deelden en van elkaar leerden. “Deze opleiding vult een hiaat in. We deelden in vertrouwen onze struikelblokken en leerden van elkaar”.  

 

Twee schooljaren lang engageerden directies en beleidsmedewerkers uit verschillende scholen het CEO²-traject, Volop voluit voor competent schoolleiderschap via collectief leren. Zowel partners van de Taborgroep (Dokata, de Mozaïek, Klimrek, Impuls en Katholieke Basisscholen Kortrijk), als niet-partners namen deel.  

We trokken naar 3 scholen in Kortrijk om te horen hoe zij het CEO²-traject hebben ervaren: De Lage Kouter Kortrijk, RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen en ‘t Fort van Katholieke Basisscholen Kortrijk.  

Wat heeft je het meest verrast in het traject? 

Ilse Ghiesmans, Directeur De Lage Kouter Kortrijk (RHIZO): “De nood van alle directies was hoog om in een veilige omgeving hun struikelblokken in de dagelijkse werking te kunnen benoemen. Om emoties te kunnen delen en hierin ook erkenning en herkenning te krijgen, dat is nieuw voor directies. Het CEO²-traject vult daar een hiaat in. Het CEO²-traject is voor mijn welbevinden en welzijn belangrijk en noodzakelijk om vol te houden.” 

Door nieuwe inzichten en perspectieven te delen werden onze onderlinge relaties nog meer versterkt.” 

Wat was de winst voor jezelf? Voor jullie als beleidsteam?  

Zie je effect op de school? 

Ilse: Ja, we zetten op korte termijn al wezenlijke, concrete stappen. Dankzij het traject is er heel snel duidelijkheid gecreëerd in een aantal zaken, zoals een functieomschrijvingen, omschrijving mandaten, .... Het brengt rust bij het team dat deze zaken nu al concreter zijn. 

Francesca en Sofie: We ontwikkelden een teamcharter, samen met het personeel én gedragen door personeel.  De opleiding heeft ons versterkt in onze communicatiestijl en vergadercultuur. De verbinding tussen de collega-directeurs is sterker gemaakt, wat voor nog meer veiligheid zorgt binnen het directieteam om ervaringen kennis én kwetsbaarheden uit te wisselen.  

CO2-leiderschap

Mijn gedacht!  

Eva Lemay, adviseur bij de Taborgroep, en Tine Vanneste, tijdelijke collega die op het project werkte, begeleidden dit CEO²- traject: “Er werd gewerkt aan strategisch medewerkersbeleid, persoonlijk leiderschap en collectief leren. We brachten nieuwe kaders binnen, leerden van elkaar, organiseerden intervisies, planden individuele coachgesprekken, reflecteerden op onszelf, ons team en onze school. We zagen vooral elke deelnemer genieten van het groeien. 

Er is zoveel nood bij directieteams en scholengemeenschappen om open en veilig van elkaar te kunnen leren. Glundermomenten kunnen delen, maar ook de blundermomenten ... in alle vertrouwen. Dat zijn zo’n dankbare leermomenten. 

 

Wil je meer horen over het CEO²-project en over andere goede initiatieven rond schoolleiderschap?  

Wil je je eigen begeleiders trakteren op inspiratie: studiedag op 27 maart. Inschrijven kan via Inschrijvingsformulier: Collectief leren van schoolleiders: lessen uit onderzoek en praktijk. (vlaanderen.be) 

Kreeg je ook goesting om hierop in te zetten: contacteer eva.lemay@ tabor.be.  

CO2-leiderschap